.

Revolusi Terkini yang Perlu Anda Tahu

Posted by Unknown Selasa, 2 April 2013 0 comments
Kod Quick Response (QR) telah dibangunkan di Jepun oleh Syarikat Denso pada 1994. Ia adalah barcode 2-Demensi yang pesat membangun sebagai satu gaya hidup terkini dan sebagai platform untuk berkongsi maklumat digital. Di tahun 2011, teknologi ini akan menjadi standard untuk perniagaan dan interaksi sosial.

Dari Aspek perkongsian ia tidak terhad kepada maklumat teks sahaja malahan termasuk Imej dan Video. Dengan memiliki perisian pengimbasannya yang bermutu tinggi Kod QR berkebolehan menghantar SMS atau email, Mendail Nombor telefon, melayari halaman sesawang, pautan iTunes, melayari BUY Now PayPal, media sosial terutama Facebook dan twitter, menghantar VCard terus ke Buku kenalan Telefon bimbit, menandakan apa yang terjadi di Kalender perancangan, Menunjukkan lokasi pada peta Google, login ke Wife (untuk Android) dan seumpamanya. Daripada sini dapatlah kita simpulkan bahawa ia sebagai satu jambatan perhubungan dunia digital dan kehidupan seharian.

Pada masa ini ia digunakan secara meluas di komputer dan internet. Di media pengiklanan diperagakan sebagai papan iklan, maklumat barangan dan perkhidmatan. Malahan Syarikat-syarikat besar di Malaysia telah meletakan Kod QR pada iklannya di Surat Khabar dan Majalah. Ahli perniagaan menggunakannya sebagai Kad Perniagaan bagi menunjukkan Syarikat sentiasa gah dan terkehadapan  dalam menambat keyakinan dan kepercayaan kliennya dalam merebut kontrak dan projek.

Di sektor pengangkutan awam, pada tiket yang mempunyai kod QR mencatatkan maklumat perjalanan, tarikh, masa dan seumpamanya. Difahamkan bahawa Jenama Mazda menggunakan Kod QR bagi memudahkan penggunanya menujukan ke suatu destinasi berdasarkan Kod QR yang mengandungi koordinat tempat (WGS) yang dikirimkan oleh orang yang ingin diziarahi nya. (Mereka telah meletakan kod QR di setiap rumah mereka)

Sekiranya anda ingin membuat Kod QR anda sendiri sila gunakan Widget sebelah kanan blog ini. Sila gunakan Screen Capture pada PhotoScope atau lain-lain perisian yang seumpamanya dan simpan di komputer atau telefon bimbit anda.

Insya-Allah pada masa akan datang saya akan menulis artikel "mempromosikan blog anda menerusi Kod QR"

Wallahualam


0 comments:

Catat Ulasan

e-referrer

.

Hak Cipta terpelihara

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Terima kasih

Lain- Lain