.

Mencongak Sifir 9 Secara Kreatif

Posted by Unknown Sabtu, 6 April 2013 0 comments
Sehingga sekarang suami saya tidak hafal sifir. Matematik bukan subjek sejarah atau geografi untuk buat hafazan katanya. Sejak dari sekolah rendah bila buat matematik dia akan minta kertas untuk mengira. Jika tidak ada, maka kertas soalan itu yang akan diconteng buat kira-kira. Dia telah mencurahkan ilmunya kepada saya, saya mengetengahkan sifir sembilan secara congak dalam kepala aje..(Suami saya create sendiri- katanya)
Biar saya terangkan berdasarkan gambarajah di atas;- 

Slide 1 - menunjukkan sifir yang biasa ada pada buku sifir.
Slide 3 - Oleh kerana kita ingin mencari jawapan bagi sifir sembilan maka kita ketepikan dan tumpukan pada nombor pasangannya. Dalam gambar di atas nombor yang berwarna biru.
Slide 4 - gandakan ia menjadi 2 bahagian
Slide 5 - Nombor sebelah kiri kita tambahkan nilai '0' di belakangnya menjadikan ia berbeza 1 ruang rumah (puluh dengan se, ratus dengan puluh dan seterusnya)
Slide 6 - Tolak nombor tersebut dan anda akan mendapat jawapannya.

Secara teknikalnya, ia mengubah sifir 9 kepada operasi penolakan nombor dan bagi memudahkan anda memahaminya perhatikan gambarajah di bawah.



Bila orang bertanya 125 darab 9. dan kita katakan "Oh 125 ye (kata- kata itu membuat kita memfokus kepada nombor pasangannya. lalu kita membayangkan 125 ditambah '0' menjadi 1250 dan tolak kembali dengan angka 125 maka sudah tahu jawapannya adalah 1125. Jika anda mempunyai masalah untuk mencongak kira-kira tolak maka anda tiada pilihan melainkan dengan bantuan kertas conteng untuk mengira.

Selain daripada kaedah ini, ada juga kaedah lain yang biasanya dipraktikan oleh guru pakar matematik dan jika anda googlekannya Insaallah anda akan memperolehinya

Selamat mencuba....

0 comments:

Catat Ulasan

e-referrer

.

Hak Cipta terpelihara

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Terima kasih

Lain- Lain