.

Kaedah Mudah Menolak Angka Besar Dengan Angka Kecil

Posted by Lutsinar Jumaat, 5 April 2013 0 comments
Anak Saya berada di tahun 2 sekolah rendah, Saya dapati beliau agar sukar untuk menguasai kaedah menolak angka besar dengan angka kecil. Memandangkan kaedah yang diajar guru di sekolah, meminjam dari sebelah kiri dan di campur dengan angka kecil di kanan  menjadikan  jumlahnya menjadi berbelas-belas maka amat sukar dikira dengan jari tangan yang cuma ada sepuluh. Lantaran itu saya ajar dia kaedah yang saya gunakan semasa saya di sekolah rendah dahulu.
Menerusi blog ini saya kongsian dengan anda secara percuma semoga ia dapat membantu andak anda menguasai matematik. Saya telah menyiapkan kaedah tersebut seperti di bawah dengan animasi GIF. Perhatikan baik-baik semoga mudah anda memahaminya.



1.    Apabila nombor tidak dapat ditolak maka ia ditolak secara songsang seperti mana yang dipaparkan oleh anak panah berwarna oren. Tuliskan hasil tolak tersebut di atasnya.
2.    Seperti kaedah biasa, pinjam 10 unit dari angka kirinya yang paling hampir
3.    Tandakan angka tersebut dan tuliskan angka kurang satu dari sebelumnya .
4.    Tuliskan angka 10 yang dipinjamkan di atas nombor yang telah dikurangkan dalam langkah 3.
5.    Seterusnya angka 10 ditolakkan dengan jumlah angka yang diperoleh i dari tolakkan songsang (langkah 1)
6.    Anda akan mendapat jumlahnya dan jumlah tersebut bawa ke bawah seperti yang ditunjukkan oleh anak panah dalam gamba rajah GIF di atas
7.    Nombor kanannya tolak seperti biasa.

Cuba ulangi beberapa kali supaya anda mahir sebelum anda mengajar anak anda. Selamat mencuba...

Nota penulis:- Dengan terbitnya post ini, bererti saya telah mempromosikan kepada tatapan awam bahawa kaedah ini telah saya patternkan di bawah hak cipta terpelihara. Apa-apa juga terbitan di media elektronik mahupun dalam bentuk tulisan pada buku, majalah atau seumpamanya  adalah melanggar undang- undang hak cipta.. Saya menulis kaedah ini adalah sebagai hadiah percuma kepada pengunjung blog ini sebagai tanda ucapan terima kasih saya. Lantaran itu saya tidak mahu mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab menggunakannya untuk kepentingan  diri mereka sebagai sumber pendapatan mereka.  
Harap maklum

0 comments:

Catat Ulasan

e-referrer

.

Hak Cipta terpelihara

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Terima kasih

Lain- Lain