.

Penanaman Padi Kebal Secara Kreatif

Posted by Lutsinar Sabtu, 30 Mac 2013 0 comments
Padi kebal adalah istilah kepada padi CL1 dan CL2, CL2 adalah yang paling popular kerana umurnya lebih kurang 95 hari, daun kecil dan rendah. Lantaran itu ia berjaya memberikan pendapatan lumayan kepada petani.  Memandangkan ia kebal kepada racun ON DUTY tetapi tidak kebal kepada siput dan tikus, petani di daerah Panchang Bendena memanfaatkannya kelebihan secara kreatif  dalam mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh siput gondang dan tikus.

Setelah 2 kali bajak sawah mereka terus akan menabur padi biasa yang dicampurkan dengan racun hitam di sawah yang hampiran dengan batas dengan target agar ada tikus mati di sawah.  Apabila ada tikus mati di sawah bererti tikus-tikus yang hidup akan memboikot sawah tersebut selama 14 hari. Seterusnya mereka  akan menabur benih padi kebal ke sawah dalam keadaan sawah kering dan padi yang jatuh ke sawah akan tersorok di celah- celah ketulan tanah kecil. Oleh kerana sawah kering maka tiada kerosakan disebabkan di makan siput.

Apabila padi telah tumbuh mereka akan meracun dengan racun 3 bungkus on duty, stem 2 bungkus dan pelakat ON duty ½ botol. Dengannya semua padi angin, rumput dan umpan tikus yang tumbuh akan mati.

Nota penulis;- ia amat sesuai apabila cuaca kadang kala hujan tetapi kadar air hujan tidak mengenangi sawah. Kaedah ini dipraktikkan oleh ramai petani di sini dan juga turut dipraktikkan oleh bapa mertua saya. Saya tidak pernah menanam padi kebal oleh yang demikian apa yang saya tulis adalah berdasarkan maklumat petani dan bukannya daripada pengalaman saya sendiri. Sekiranya anda mempraktikkan kaedah ini semua risiko adalah tanggungjawab anda sendiri. Arena

Wallahualam

0 comments:

Catat Ulasan

e-referrer

.

Hak Cipta terpelihara

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Terima kasih

Lain- Lain