.

Antara wordpress atau BlogSpot. Mana yang lebih baik

Posted by Lutsinar Rabu, 3 April 2013 0 comments
Sebelum ini saya telah mempunyai blog sendiri  iaitu dengan menggunakan platform wordpress self hosting.  Seperti yang kita maklum wordpress mesra engine pencarian apatah lagi item-item yang diperlukan oleh SEO bersifat individual berdasarkan post (BlogSpot secara pukal) maka mudahlah mendapat tempat yang tinggi dalam rank (kedudukan)  injin pencarian.

Untuk mempromosikan post pada BlogSpot, kita memerlukan banyak kerja seperti walking blog, backlink, komen pada i luv comment (do follow), dari nama imej, menggunakan kod QR sebagai avatar dan seumpamanya secara manual.

Bagi memudahkan anda memahami konsep ini dapatlah disamakan wordpress adalah versi canggih handset yang banyak fungsi serta di sokong  banyak aplikasi manakala BlogSpot adalah handset versi lama yang Cuma membuat serta menerima panggilan dan juga khidmat SMS. Secara teknikalnya adalah sukar untuk beralih arah ke BlogSpot tetapi kenapa saya beralih arah?

Bila ia canggih sudah semestinya sensitif dan sukar untuk setting (tak tau nak tulis apa dalam BM). Tetapi situasi itu tidak mematahkan semangat saya. Yang terkesan kepada saya adalah mereka di BlogSpot boleh menjana pendapatan yang lumayan tetapi sebaliknya saya di wordpress selalu membayar denda (bandwidth proceed) dek kerana asakan trafik yang tinggi (lebih 1k sehari).

Biarpun dendanya sehari RM5.00 tetapi kalau sebulan dah RM 150.00, kalau setahun dah mencecah RM1K itu belum lagi ditambah dengan bayaran sewa domain dan hosting. Mana tahan, apatah lagi pekerjaan saya hanya sekadar petani yang menanam padi dengan tanah sekangkang kera. Blogging hanya sekadar wadah untuk berkongsi ilmu dan idea...

Wallahualam

0 comments:

Catat Ulasan

e-referrer

.

Hak Cipta terpelihara

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Terima kasih

Lain- Lain