.

Tips Untuk Newbie Menulis Blog Untuk Meningkatkan Trafik

Posted by Lutsinar Selasa, 26 Mac 2013 0 comments
Menulis blog di blogspot bukanlah suatu yang mudah kerana blogspot tidak seperti wordpress yang lebih mesra SEO. Wordpress (terutama self hosting) menyediakan metaheader, penerangan tajuk (170 perkataan), snippet dan tag pada setiap artikel Lantaran itu untuk mendapat tempat halaman pertama di engine pencarian adalah sukar. Oleh yang demikian ia mewujudkan kekangan untuk mendapat trafik yang tinggi pada blog tersebut.

Untuk menambah baik atas kekurangan ini, 7 perkara perlu diambil oleh Newbie (istilah kepada orang yang baru berkecimpung dalam bidang blog dan website) antara;-

  • Pemilihan tajuk blog mestilah berdasarkan keyword (merujuk kepada perkataan yang biasa pengguna tulis pada engine pencarian) yang tinggi. Setiap artikel yang anda muat di blog sedaya upaya menggunakan keyword yang telah menjadi tajuk blog anda secara berulang kali untuk mengwujudkan suasana keyword banyak diguna pakai pada blog anda.

  • Pemilihan templat blog- Ia memainkan peranan yang besar. Blog yang memasang templat SEO friendly lebih mudah dicari pengguna internet. template yang baik adalah SEO friendly, ringan dan kelihatan simple dan menarik. Kebanyakan templat blog SEO friendly adalah templat yang perlu dibeli namun ada juga yang percuma. Biasanya blog tersebut disertakan dengan slade dan sosial widget yang perlu anda kemaskinikan pada dashbord --->template ---> edit HTML. Biarpun ia bertindak secara pukul, Snippet pada slade membanyakkan jumlah keyword pada blog anda. Agar mudah dilihat oleh engine pencarian.

  • Upload gambar- Gambar yang ingin anda muat naik di blog anda perlu dinamakan dengan perkataan yang terkandung pada tajuk blog anda. Bila mana pengguna menggunakan carian imej, ia akan membawa pengguna internet tersebut ke blog anda.

  • No follow pada pautan- Pautan yang anda letakan pada artikel di blog anda hendaklah disertakan arahan nofollow melainkan pautan dalaman (internal link). Bagi memudahkan anda memahami fungsinya seperti berikut. Pengguna telah menaip satu perihal keyword, engine pencarian telah sampai ke blog anda tetapi keluar semula menerusi pautan yang disertakan pada artikel anda tetapi dengan adanya nofollow ia terus berada di blog anda sebagai destinasi dan seterusnya menyenaraikan blog anda pada halamannya.

  • Ping artikel anda- pada masa ini pelbagai ping wujud dipersada internet dan anda perlu menyertainya. Ia bertindak sebagai pengiklanan artikel yang anda tulis. Saya pernah mendapat ribuan lawatan sehari kerananya

  • facebook, commen luv dan lain- lain sosial platform- Kongsikan artikel di facebook atau lain-lain sosial platform juga meningkatkan trafik ke blog anda. Jika anda melawati blog yang pada ruang komennya tertara comment luv tinggalkan komen. Dengannya anda telah meletakan pautan dofollow kepada tajuk artikel terbaru anda semasa komen dibuat.

  • Walking blog- lawatan blog yang mengandungi wedget seperti feedjit, shoutbox dan sebagainya yang mana perlu anda isikan alamat blog anda. Pelawat blog berkenaan berkebolehan melawati blog anda kerana anda telah meletakan pautan ke blog anda di blognya.

Diharap tips ini dapat membantu anda sebagai newbie dan bagi blogger rasanya mereka telah sedia maklum tentangnya. terimakasih kerana mengunjung blog saya

0 comments:

Catat Ulasan

e-referrer

.

Hak Cipta terpelihara

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Terima kasih

Lain- Lain